ŽIJÚ MEDZI NAMI ….
Hamuliakovo sa rozrastá a stále menej a menej sa poznáme. V predchádzajúcich rokoch sme v Hamuliakovskom spravodaji priniesli ROZHOVORY S ĽUĎMI – OBČANMI HAMULIAKOVA, KTORÝCH ŽIVOTY SÚ NIEČÍM VÝNIMOČNÉ. (https://obechamuliakovo.sk/hamuliakovsky-spravodaj/) V predstavovaní pokračujeme tu na stránke Obce Hamuliakovo.
Nabudúce keď budete pozerať alebo počúvať športové správy a bude sa hovoriť o motoršporte, zbystrite pozornosť–možno sa spomenie aj meno MLADÉHO NÁDEJNÉHO MOTOKÁROVÉHO JAZDCA, len 15-ročného Hamuliakovčana, MICHALA VILIMA.
Máš 15 rokov. Si naozaj mladý a už si dosiahol vážne úspechy. Kedy si začal s motokárami?
Ako každý malý chlapec, ako dieťa aj ja som sa hral s autíčkami, vrčal na posteli alebo na vymyslenej dráhe na zemi. Vždy som mal taký vnútorný pocit, že pretekanie autami bude súčasťou môjho života. Ale keď som raz na Slovakiaringu videl zhorieť auto Ferrari, veru som sa zľakol a zneistel. Neskôr raz na oslave ma kamarát posadil do motokáry a už som vedel, že toto je to pravé orechové pre mňa. Veľmi dobre mi to išlo, všimol si ma môj budúci tréner a už to začalo…
Začal si jazdiť v januári 2018, o 2 mesiace neskôr si už pretekal. Vyzerá, že si rodený talent.
Veľa sa tomu venujem. Okrem jázd máme aj teoretické tréningy, na ktorých preberáme, kto ako jazdil, čo sa dá vylepšiť. Vo voľnom čase študujem jazdy úspešných jazdcov, ktoré sú nahrávané cez kamery na helmách počas pretekov. Veľmi rád čítam knihy o tomto športe – o technike jazdenia, o pneumatikách, správnej stope, brzdení atď. Je to celá veda.
Si nižšieho vzrastu a ľahký. Je to výhoda pri jazdení?
V motokárach počas jazdy všetci musia vážiť 85 kg. Ak je niekto ľahší, tak sa pridávajú závažia. Ak je niekto ťažší, má nevýhodu. Takže váha jazdca nehrá úlohu. Oveľa dôležitejší je spôsob jazdy – človek by nemal jazdiť silovo, ale ladne, a to nezávisí od kíl a výšky, ale od techniky a zručností.
Máš 15 rokov, takže tento rok je prelomový – môžeš jazdiť v juniorskej kategórii, ale tiež v seniorskej s dospelými.
Tento rok v juniorskej kategórii som jazdil len pol roka. Podľa získaných výsledkov som na 6. mieste. Medzi dospelými som na 5. mieste v rebríčku.
Ktorá súťaž bola doteraz pre teba najväčším zážitkom ?
Jednoznačne motoršportová „olympiáda“ v Ríme v novembri 2019 (FIA Motorsport Games). Slovensko reprezentovalo 5 pretekárov. Najznámejším jazdcom v našom tíme bol Maťo Homola. Každý súťažil vo svojej disciplíne. Ja som súťažil v carting slalome s jazdcami z 30 krajín. Súťažili sme vo dvojiciach (chlapec a dievča, ja s Barbarou Bauerovou). Skončili sme na 11. mieste. Bola to veľká vec pre nás. Porazili sme motokárske veľmoci ako napríklad Francúzsko alebo Anglicko.
Zúčastnil si sa aj 24-hodinovej súťaže v Hodoníne. Muselo to byť veľmi náročné.
Najznámejšie vytrvalostné preteky na svete sú vo Francúzsku pri meste Mans a volajú sa „Le Mans“. Najznámejšie vytrvalostné preteky v krajinách V4 sú v Hodoníne (voláme ich „Le Hodonín“ J). Je to naozaj veľmi náročné. Je to prírodný okruh, aj s poriadnymi búračkami. V tíme jazdilo 5 jazdcov (4 dospelí a ja) 24 hodín a to bez ohľadu na rozmary počasia. Minulý rok pršalo 16 hodín. Ja som najazdil takmer 5 hodín. Je to obrovská skúsenosť, ale sú to asi najťažšie preteky, ktoré preveria fyzickú a psychickú pripravenosť každého jazdca. Pretekári musia ukázať nielen rýchlosť, ale aj schopnosť udržať rýchle tempo po dlhý čas. Napriek náročnosti, určite by som v tomto smere chcel ísť v budúcnosti.
Čo na teba čaká v najbližšom období?
6-hodinovka na Slovak Karting Centre pri Slovakiaringu v Orechovej Potôni v novembri. Je to ťažší oriešok, než 24-hodinovka. Jazdia/striedajú sa len dvaja jazdci každých 40 minút, takže nemáte čas oddýchnuť si medzi jazdami. Dlhodobejším cieľom sú majstrovstvá sveta vo vytrvalostných pretekoch budúci rok. V tíme sú štyria, dvaja už sme, teraz testujeme tretieho člena a štvrtým členom bude môj bývalý tréner.
Asi najzákladnejšia otázka. Nebojíš sa jazdiť pri takej rýchlosti?
Nie, nebojím sa. Verím sebe a svojim schopnostiam. Viac sa bojím, keď idem pri niekom a neviem, ako ten druhý zareaguje.
DRŽÍME PALCE!
Zhovárala sa: Juliana Krajčírová
….
Vyhodnotenie MAJSTROV VOLANTU za rok 2019
Zľava:
Dušan Koblišek – predseda Slovenskej asociácie motoristického šport
Barbora Bauerová – jazdila s Miškom v súťaži dvojíc v Karting slalome
Michal Vilim
Maťo Homola – najlepší slovenský jazdec TCR
….
Reprezentácia Slovenskej Republiky na motoršportových hrách v Ríme (FIA MOTORSPORT GAMES 2019), zľava: Dávid Nemček (Digital Cup), János Onódi (Drift Cup), Michal Vilim (Karting Slalom), Barbora Bauerová (Karting Slalom), Maťo Homola (TCR Cup)
…
Reprezentácia Slovenskej republiky na motoršportových hrách v Ríme (FIA MOTORSPORT GAMES 2019) – Michal vľavo
…
Viac o Michalovi Vilimovi nájdete na stránkach:
Motorkárske hry v Ríme
Michal na Wikipedii
https://en.wikipedia.org/wiki/2019_FIA_Motorsport_Games_Karting_Slalom_Cup
Michalove video o predbiehačkách
https://www.youtube.com/watch?v=Wza85xGb1XE